V listopadu 2023 jsem se vydal na cestu autobusem National Express z londýnského letiště Heathrow do Brighton & Hove. Na oknech vozidla mou pozornost upoutaly varovné informace s nápisem „Safe Space – Sexual Harassment will not be tolerated. We take it seriously and will fully support prosecution. Report any incident to a member of our team or text 07786 200 496“ („Bezpečný prostor – sexuální obtěžování nebude tolerováno. Bereme to vážně a budeme plně podporovat stíhání. Jakýkoli incident nahlaste členovi našeho týmu nebo SMS na číslo 07786 200 496“). Zaujalo mě to o to více, že s podobným opatřením jsem se v České republice nikdy nesetkal.
Později jsem zjistil, že tato varování jsou součástí iniciativy „Project Safe Place“ společnosti National Express. Jejím cílem je předcházet sexuálnímu obtěžování v jejich autobusové síti skrze vizuální kampaně ve vozidlech a na stanicích, které zdůrazňují nulovou toleranci k jakékoliv formě obtěžování a upozorňují na možnost trestního stíhání. Program rovněž zahrnuje školení pro zaměstnance, aby uměli nejen řešit takové incidenty, ale také poskytovat podporu obětem. Cestující postižení obtěžováním mohou požádat o pomoc posádku nebo zaslat SMS na uvedené číslo pro získání okamžité asistence. Více informací o kampani lze nalézt na webových stránkách společnosti.

Zřejmým záměrem National Express je vytvořit bezpečné prostředí pro všechny cestující a projevit nulovou toleranci vůči sexuálnímu obtěžování. Cílem je posílit důvěru veřejnosti v jejich služby a demonstrovat závazek firmy k zajištění bezpečnosti a pohody jejich klientů. [Hypotéza č. 1]
Zdařilý design kampaně „Project Safe Place“
Z mého pohledu je prezentace této iniciativy velmi zdařilá. Informace jsou podány jasně, stručně a poutavě, přičemž umístění v autobuse je takové, že nijak neobtěžují. Toto strategické a promyšlené umístění informací zvyšuje jejich viditelnost a zároveň respektuje prostor a pohodlí cestujících, což představuje efektivní způsob, jak upozornit na důležitou problematiku, aniž by to bylo vnímáno jako rušivý element.
Z pohledu informačního designu je prezentace iniciativy „Project Safe Place“ od National Express příkladem, jak efektivně komunikovat klíčové informace ve veřejném prostoru. Informace jsou prezentovány tak, že jsou ihned srozumitelné a snadno identifikovatelné v rámci různorodého prostředí autobusu. Použití jasného a stručného jazyka spolu s výrazným typografickým zvýrazněním klíčových slov zvyšuje čitelnost a pomáhá upoutat pozornost.

Vizualizační design hraje rovněž klíčovou roli v úspěchu této kampaně. Barvy a grafické prvky jsou vybrány a aplikovány s ohledem na vytvoření dostatečného kontrastu mezi informací a jejím okolím, což zajišťuje, že varování je viditelné i při rychlém pohledu. Design je relativně intuitivní a inkluzivní, což znamená, že je snadno pochopitelný pro široké spektrum cestujících s různými potřebami a zkušenostmi.
Z hlediska service designu je evidentní, že National Express integroval informace do cestovního zážitku tak, aby podpora byla dostupná v případě potřeby na téměř každém kroku. Tím, že National Express umožňuje kontaktovat posádku nebo zaslat SMS na specifické číslo, nabízí různé kanály pro komunikaci a asistenci, což je přístup, který reflektuje rozmanitost preferencí a situací cestujících.

Interakční design je také důležitým aspektem této kampaně, protože povzbuzuje cestující k aktivnímu zapojení. Informace jsou prezentovány tak, aby vybízely k interakci – ať už se jedná o hlášení incidentů, nebo o vyhledání dalších informací online. Tento designový přístup nejen informuje, ale také poskytuje cestujícím nástroje pro jednání, čímž zvyšuje pocit bezpečí a podpory. Celkově je design kampaně „Project Safe Place“ výsledkem promyšleného propojení informačního, vizualizačního, service a interakčního designu. Tento integrovaný přístup zajišťuje, že informace o tom, jak postupovat v případě sexuálního obtěžování, jsou prezentovány jasně, přístupně a s respektem k potřebám cestujících, což je zásadní pro vytváření bezpečného a podporujícího prostředí ve veřejné dopravě.
Proč se s podobnými kampaněmi nesetkávám u českých dopravců?
Mé přemýšlení nad důvody, proč se u českých dopravců s podobnými iniciativami nesetkávám, i když je zřejmé, že k sexuálnímu obtěžování dochází i v dopravních prostředcích v České republice, vyvolává řadu otázek. Zdá se, že existuje několik klíčových faktorů, které mohou ovlivňovat přístup k řešení tohoto problému.
Rozdíl v povědomí o problému sexuálního obtěžování může hrát významnou roli. Ve Velké Británii, jakožto zemi s velmi aktivními sociálními a mediálními kampaněmi zaměřenými na tuto problematiku, může být veřejné povědomí a pochopení problému na vyšší úrovni. To může vést k větší ochotě veřejnosti i institucí řešit tyto otázky otevřeně a proaktivně. V České republice, kde možná takové kampaně nejsou tak viditelné či rozšířené (jsou-li vůbec nějaké), může být povědomí o sexuálním obtěžování a jeho dopadech na oběti méně rozvinuté. [Hypotéza č. 2]
Dalším faktorem je rozdíl ve vnímání veřejné bezpečnosti. V zemích, kde je veřejná diskuse o bezpečnosti ve veřejném prostoru intenzivnější, mohou být dopravní společnosti více motivovány k implementaci preventivních opatření. V České republice může být vnímání veřejné bezpečnosti odlišné, což se může odrážet i v prioritách dopravních společností i ve vnímání vůbec nějak řešit sexuální obtěžování. [Hypotéza č. 3]
Priority samotných dopravních společností jsou dalším klíčovým aspektem. Zatímco některé společnosti mohou klást velký důraz na bezpečnost a pohodu cestujících, jiné mohou mít jiné priority nebo mohou vnímat opatření proti sexuálnímu obtěžování jako finančně či organizačně náročná. [Hypotéza č. 4]
Nakonec, legislativní a kulturní rozdíly mohou významně ovlivňovat, jak jsou otázky typu sexuální obtěžování řešeny. V zemích, kde existuje silná legislativa chránící oběti sexuálního obtěžování a kde je kulturní důraz kladen na rovnost a bezpečí, mohou být dopravní společnosti více motivovány k adopci preventivních opatření. V České republice mohou být tyto legislativní a kulturní rámce odlišné, což může vést k menšímu důrazu na proaktivní řešení problematiky sexuálního obtěžování. [Hypotéza č. 5]
Je třeba poznamenat, že ačkoliv se může zdát, že v České republice nejsou iniciativy proti sexuálnímu obtěžování v dopravě tak rozšířené jako ve Velké Británii, neznamená to, že by problém nebyl přítomen nebo důležitý. Tato situace může spíše odrážet potřebu zvýšeného povědomí, většího legislativního a kulturního tlaku, a také potřebu změny priorit uvnitř samotných dopravních společností.
Rozdíl v přístupu k řešení problému sexuálního obtěžování ve veřejné dopravě mezi Českou republikou a Velkou Británií může do značné míry souviset také s kvalitou designování preventivních iniciativ. Design nezahrnuje pouze vizuální aspekt kampaně, ale také její celkovou strategii, jak oslovit cílovou skupinu, způsob, jakým jsou informace distribuovány, a interaktivní prvky, které povzbuzují k aktivnímu zapojení veřejnosti. [Hypotéza č. 6]
V případě „Project Safe Place“ od National Express je zřejmé, že byl kladen velký důraz na multidisciplinární přístup k designu. Tento přístup zahrnuje nejen vizuální a informační design, ale také service design a interakční design. Kvalita designu se odráží v tom, jak jsou informace prezentovány, jak snadno jsou pochopitelné a jak efektivně motivují cestující k jednání. Všechny tyto aspekty vyžadují pečlivé plánování a porozumění potřebám a chování cestujících.
Na druhé straně, v České republice může být přístup k designu takových kampaní méně komplexní nebo méně zaměřený na uživatele. To může vést k tomu, že i když jsou podobné iniciativy zavedeny (jestli vůbec), nemusí být tak efektivní v oslovování a aktivaci cestujících. Nedostatečná kvalita designu může zahrnovat například nejasné formulace, nedostatečnou vizuální atraktivitu nebo chybějící interaktivní prvky, které by cestujícího motivovaly k jednání. [Hypotéza č. 7]
Dalším aspektem je rozsah a hloubka uvažování o uživatelské zkušenosti v rámci procesu designu. Efektivní design kampaň proti sexuálnímu obtěžování vyžaduje hluboké porozumění zkušenosti cestujících, včetně toho, jak se cítí, jaké mají obavy a jaké akce jsou nejpravděpodobnější, že podniknou. V Británii může být větší důraz kladen na výzkum uživatelské zkušenosti a testování designových řešení s cílovou skupinou před jejich implementací, což vede k vytváření efektivnějších a uživatelsky přívětivějších kampaní. [Hypotéza č. 8]
Výzvou pro české dopravní společnosti by tedy mohlo být zlepšení kvality designu svých preventivních kampaní tím, že přijmou multidisciplinární a uživatelsky orientovaný přístup. To by zahrnovalo nejen estetické aspekty, ale také funkční, interakční a psychologické faktory, které společně tvoří účinnou a rezonující kampaň. Zlepšení v těchto oblastech by mohlo významně přispět k efektivitě opatření proti sexuálnímu obtěžování ve veřejné dopravě v České republice. [Hypotéza č. 9]
Závěr
V průběhu psaní tohoto textu jsem nastínil několik hypotéz, které jsou zatím jen hypotézami. Podrobný výzkum by mohl poskytnout hlubší pochopení těchto perspektiv a identifikovat klíčové faktory úspěšnosti, včetně nejefektivnějších přístupů k designu služeb, interakčnímu designu, designu informací, vizualizačnímu designu a dalším. Takové studie by mohly pomoci lépe pochopit, jak navrhovat kampaně, které osloví cílovou skupinu a budou mít skutečný dopad na zvýšení bezpečnosti a pohody v různých prostředích.
Z pohledu designu by ověření uvedených hypotéz vyžadovalo další výzkum a analýzu. Zjištění rozdílů v efektivitě kampaní proti sexuálnímu obtěžování v různých kulturách by vyžadovalo komplexní studie zahrnující design, vnímání veřejnosti, míru hlášení incidentů a další faktory. To by mohlo poskytnout cenné vhledy do toho, jak nejlépe navrhovat a implementovat preventivní opatření v různých sociálních a kulturních kontextech.
V konečném důsledku se zdá zřejmé, že účinnost kampaní proti sexuálnímu obtěžování ve veřejné dopravě závisí na mnoha faktorech, včetně, ale nikoli výhradně, na kvalitě designu a přístupu k jeho implementaci. S tím, jak společnosti pokračují v rozvoji a adaptaci svých strategií pro zajištění bezpečnějšího a inkluzivnějšího prostředí pro všechny cestující, je zásadní, aby se v těchto snahách uplatňovaly nejlepší dostupné praktiky a inovativní přístupy.