Press "Enter" to skip to content

Reflexe: Fascinující kolaborativní virtuální realita a skupinová socializace 2 (Frustrující aplikace Zoe)

Aplikace Zoe

Tato reflexe je pokračováním první části Reflexe: Faxcinující kolaborativní virtuální realita a skupinová socializace 1.

Aplikace Zoe

Zoe je moderní nástroj pro tvorbu interaktivních 3D scén, který umožňuje rychlou tvorbu a v uvozovkách „snadnou“ editaci vizuálně působivých projektů bez nutnosti programování – ostatně, jedním z hlavních přínosů Zoe je možnost vytváření scén bez nutnosti kódování, což by mělo urychlovat celý vývojový proces.

Zoe poskytuje uživatelům širokou škálu nástrojů, které usnadňují tvorbu 3D scén. S Oculus 2 můžeme snadno používat standardní dotykové ovladače a vytvářet možná i dechberoucí projekty (bohužel k dechberoucímu jsem se nedostal). Lze vytvářet projekty se scénami z již předpřipravených šablon, které poskytují základní podobu scén, a do nich přidávat objekty (assets) způsobem drag and drop (táhni a pusť). Ze základní knihovny objektů lze vkládat 3D objekty nebo zvukové soubory a obohatit tak své scény. Propojení se Sketchfab (Sketchfab (Beta)) navíc umožňuje získávat 3D modely přímo z veřejného úložiště 3D modelů. Možnosti rozšiřuje úprava vlastností objektů, jako je gravitace (gravity) nebo kolize (collisions) s ostatními objekty, ale i jejich manipulace, včetně změny velikosti či navození interakce prostřednictvím spouštěčů a podmínek (jakmile jsou podmínky splněny, akce se automaticky spustí).

Nicméně, knihovna 3D modelů nenabízí tolik objektů, kolik bych si přál. Sketchfab (Beta) sice umožňuje přístup k online platformě s modely od tvůrců z celého světa, ale vyžaduje registraci účtu a má omezení na počet modelů za den a maximální počet polygonů zobrazených v aplikaci Zoe. Navíc, přes Sketchfab (Beta) jsem ani tak nenašel mnoho zajímavých objektů.

Nabýt různých nedokonalostí (vz dále), skvělou výhodou by mohla být možnost spolupráce s dalšími kreativními tvůrci – členy týmu, což dělá ze Zoe atraktivní platformu pro společnou tvorbu. V Zoe jsem se tímto způsobem setkal s dalšími čtyřmi spolustudentkami a spolustudenty a kolektivně jsme vytvářeli naši naplánovanou zoologickou zahradu.

V současné době Zoe podporuje řadu platforem pro virtuální realitu, včetně Oculus Quest, Oculus Quest 2 a SteamVR. Platforma se stává stále populárnější a může být užitečným nástrojem pro tvůrce her, či vzdělávacích aplikací, architekty a další kreativce, kteří potřebují „zajímavý“ (nechci říci rychlý ani efektivní) nástroj pro tvorbu interaktivních 3D scén a animací.

Převážně frustrující zkušenosti s aplikací Zoe

Ačkoliv se Zoe prezentuje s označeními jako „Real-time Collaboration“, „Ready-to-use Templates“ a „No-Code Programming Tools“, v praxi jsme zjistili, že její použití může být dosti problematické. Nabízím několik postřehů:

  • Nešvary víceuživatelské kolaborace a řízení session v Zoe:
    • Expirace session: Zoe vás po určité době práce nečekaně vykopne z relace, což znamená, že se musíte znovu připojit. Ve verzi zdarma to nastane po 15 minutách a v placené verzi po hodině. Ale pokud se do spolupráce s kolegy připojíte třeba 5 minut po prvním přihlášeném uživateli, vykopne vás již po 10 minutách. Hrůza.
    • Dodatečnou správu týmu lze provádět pouze ve webovém rozhraní, které je navíc optimalizováno pouze pro desktopové prohlížeče. Pokud chcete používat mobilní zařízení, narazíte na různé problémy.
    • V jednu chvíli nás Zoe vykopávala ze sezení téměř okamžitě po vstupu do scény, činila tak delší dobu… takže jsme se nakonec na práci tzv. vykašlali a počkali do umoudření Zoe.
    • Při vstupu nového člena týmu jsem musel potvrzovat jeho přístup, avšak někdy jsem měl potíže najít místo, kde to potvrdit. Jednou jsem si na potvrzovacím vyskakovacím okně stál, takže jsem ho neviděl i když jsem se rozhlížel kolem dokola, jindy jsem ho vůbec nenalezl.
  • Potíže s použitím Sketchfab (Beta):
    • Pro využití Sketchfab (Beta) je nutné si vytvořit samostatný účet přímo na platformě Sketchfab.
    • Modely, které do scény vloží uživatel přihlášený ve Sketchfabu, nejsou viditelné pro ostatní členy projektového týmu, pokud nejsou rovněž přihlášeni do Sketchfabu.
  • Ostatní nešvary:
    • Manipulace s objekty je obtížná a neintuitivní. Posun, zvětšení, zmenšení objektů nebo jiné interakce s nimi mohou být někdy velmi náročné.
    • Pohyb prostorem v editačním režimu je neohrabaný a pomalý. Zdá se, že jediná dostupná možnost je něco na způsob plavání. Pohyb v editačním režimu se liší od pohybu v režimu přehrávání, kde je pohyb mnohem plynulejší a rychlejší.
    • Knihovna modelů je podle mého názoru velmi omezená. Ani možnost Sketchfab (Beta) nakonec neposkytla příliš mnoho zajímavých objektů.
    • Spolupráce v týmu byla ztížena rozdíly v úrovni zkušeností jednotlivých členů. Velkou část času jsme museli věnovat vzájemné pomoci a vysvětlování ovládání různých funkcí.

Shrnutí

V aplikace Zoe jsem se setkal s několika překážkami, včetně obtíží spojených s víceuživatelskou spoluprací, expirací relací a správou týmů atd., což se projevilo během našeho experimentování. Přestože jsme čelili těmto výzvám, věřím, že pokud vývojáři Zoe v budoucích aktualizacích úspěšně vyřeší zmiňované problémy, může se tato platforma stát skutečně perspektivním nástrojem pro společnou tvorbu virtuálních prostředí, který přináší hodnotu a zlepšuje zážitek z kolaborace.

Odkazy: