Press "Enter" to skip to content

Interakční vs. vizualizační design

V rámci interakčního designu se soustředím na výzvu optimalizovat astronomické obrazy (například snímky z Vesmírného dalekohledu Jamese Webba) pro lidi se zrakovým postižením [1]. Nejprve pro lidi se zbytky zraku, posléze i pro lidi prakticky nevidomé.

V souvislosti s touto výzvou se vyskytla důležitá otázka. Je má výzva opravdu předmětem zájmu interakčního designu, nebo se již jedná o vizualizační design? Tato otázka mě přiměla k následujícím úvahám.

Interakční design: „Jedná se o návrh interakce mezi uživateli a produkty … Cílem interakčního designu je vytvořit produkty, které uživateli umožní dosáhnout jeho cíle (cílů) tím nejlepším možným způsobem.“ [2]

Pojem „interakce“ (vzájemné působení) lze definovat jako proces, ve kterém dvě nebo více entit komunikují a ovlivňují se vzájemně.

Ano, v širším kontextu můj projekt se zabývá interakcí mezi uživatelem a expozicí či jejími dílčími částmi.

Vizualizační design: „Cílem vizualizačního designu je, aby informace byly srozumitelné a dokonce krásné. [3]

Vizualizační design se zaměřuje na estetiku a informační hodnotu produktu tím, že zlepšuje vizuální prezentaci a usnadňuje komunikaci pomocí grafických prvků.

Je tedy přirozené, že obrazy optimalizované pro osoby se zbytky zraku spadají do této kategorie, jelikož se týkají vizuální prezentace a přizpůsobení informací pro specifické vizuální potřeby.

Vizualizační design – součást interakčního designu?

Projekt expozice astronomických snímků pro osoby se zrakovým postižením se dotýká jak interakčního, tak vizualizačního designu, proto je vhodné o něm uvažovat jako o multidisciplinárním úsilí. Tak mohu zajistit, že všechny potřeby cílové skupiny uživatelů budou řádně zohledněny a integrovány do celkového designu.

Z výše uvedeného popisu se to zdá jednoduché a jednoznačné. Ale! Není vizualizační design součástí interakčního designu? Interakční design a vizualizační design jsou dvě rozdílné disciplíny, které se často vzájemně prolínají a doplňují. Zatímco interakční design se zaměřuje na to, jak uživatelé interagují s produkty a službami, což zahrnuje aspekty jako je uspořádání prvků (byť třeba vizuálně vyjádřené), chování systému a odpovědi na uživatelské akce, vizualizační design klade důraz na estetiku a prezentaci těchto prvků, včetně grafického designu, typografie a barevných schémat. Obě disciplíny se vzájemně mohou ovlivňovat a spolupracovat na vytváření uživatelských rozhraní, která jsou nejen funkční, ale také vizuálně přitažlivá a intuitivně srozumitelná.

Problém „interakce“

V případě interakce mezi obrazem a pozorovatelem dochází k jednosměrnému ovlivňování. Obraz ovlivňuje pozorovatele skrze vizuální stimulaci, ale naopak pozorovatel nemá přímý vliv na samotný obraz. Tento typ interakce se liší od vzájemné interakce, kde dochází k obousměrnému ovlivňování. V případě sledování obrazu je interakce spíše procesem vnímání, interpretace a emoční reakce, který se odehrává uvnitř pozorovatele.

Avšak nemusí to být tak jednoduché. Pokud obraz obsahuje navigační prvky, které pozorovatel používá pro orientaci, pak se jedná o interaktivní prvek. V tomto případě obraz působí na pozorovatele tím, že mu poskytuje informace nebo pokyny, a pozorovatel reaguje na tento vstup tím, že podle něj jedná nebo se rozhoduje. Takto obraz a pozorovatel spolu interagují v dynamickém procesu, kde každý z nich hraje aktivní roli – obraz v roli poskytovatele informací a pozorovatel v roli uživatele těchto informací.

Je pravda, že v případě obrazu s navigačními prvky stále převažuje jednosměrný tok informací od obrazu k pozorovateli. Přesněji řečeno, obraz působí na pozorovatele tím, že mu poskytuje určité informace nebo směrování, ale pozorovatel nemá přímý vliv na obraz samotný.

Interakce v tomto kontextu může být chápána jako proces, kde pozorovatel reaguje na informace obsažené v obraze tím, že je používá pro rozhodování nebo navigaci. I když se nejedná o vzájemnou interakci ve smyslu, že by pozorovatel měnil obraz, jde o interakci v širším smyslu, kde obraz slouží jako nástroj a pozorovatel jako aktivní uživatel tohoto nástroje.

Můžeme říci, že existuje určitý druh vzájemného působení (interakce) mezi obrazem a pozorovatelem, zejména v procesu rozhodování. Obraz poskytuje informace, které ovlivňují rozhodování pozorovatele, a na základě těchto informací se pozorovatel může rozhodnout soustředit pozornost na určité části obrazu nebo je interpretovat určitým způsobem. Tento dynamický proces rozhodování a interpretace může být považován za formu interakce, kde obraz a pozorovatel spolupracují k dosažení určitého výsledku, jako je pochopení obsahu nebo navigace.

V obraze uvažuji několik zásadních prvků pro lidi se zrakovým postižením, které představují významné interakční prvky. Každý z těchto prvků slouží k usnadnění přístupu a navigaci:

  • Kontrastní zarámování pomáhá v identifikaci hranic obrazu.
  • Textový popis poskytuje základní informace o obsahu obrazu.
  • QR kód s odkazem na webovou stránku umožňuje snadný přístup k rozšířeným informacím.
  • Číslování obrazů usnadňuje orientaci v rámci série obrazů.

Tato kombinace prvků vytváří bohatý interakční prostor, kde uživatelé se zrakovým postižením mohou efektivněji vnímat a interagovat s obrazem.

Navíc, po konzultaci se zrakově postižnými uživateli, nad rámec uvedeného uvažuji o použití skloněné plochy nebo nastavitelného stojanu, který umožní regulaci výšky a úhlu zobrazení obrazu. Toto řešení umožňuje lepší přístupnost jak pro lidi různého vzrůstu, tak pro lidi s pohybovými omezeními. Zároveň to umožní lepší manipulaci s interakčními prvky obrazu, což je zásadní pro zrakově postižené uživatele. Tímto způsobem bych mohl zohlednit potřeby širšího spektra uživatelů.

Důležité je kombinovat principy a praktiky z různých oborů a perspektiv. V kontextu interakčního designu to zahrnuje propojení různých designů, technologií, psychologie, sociologie a mnoha dalších oblastí. Tento přístup rozšiřuje tradiční hranice designu tím, že zahrnuje širší spektrum znalostí a dovedností, což je nezbytné pro tvorbu komplexních a efektivních uživatelských rozhraní a zkušeností.

V širším kontextu se interakční design neomezuje pouze na jednotlivé prvky, ale zahrnuje také celkovou kompozici, uspořádání a vztahy mezi různými částmi obrazu, které obsahuje. Ve výsledku, interakční design v tomto kontextu se nezaměřuje pouze na to, jak obraz vypadá (což je doménou vizualizačního designu), ale také na to, jak uživatel s obrazem interaguje a jak z něj získává a zpracovává informace. To vyžaduje hluboké pochopení uživatelského chování, potřeb a způsobů, jakými lidé vnímají a interagují s vizuálním obsahem.

Interakční design se skutečně zaměřuje na interakci uživatelů s designovými řešeními v konkrétním kontextu. Tato interakce zahrnuje mnoho různých aspektů – bezpečnost, estetiku, informační hodnotu, přístupnost, … Proto je neoddělitelně spojen s dalšími designovými oblastmi – bezpečnostní design, inkluzivní design, vizuální design, haptizační design, …. Každý z těchto aspektů přispívá k vytváření komplexního, funkčního a efektivního interakčního designu. Interakční design tedy není izolovanou disciplínou, ale spíše polem, které integruje různé aspekty designu k vytvoření soudržných, efektivních, příjemných, … uživatelských zkušeností.

Závěr

V tomto článku jsem se snažil prozkoumat vzájemný vztah mezi interakčním a vizualizačním designem v kontextu vytváření přístupných astronomických obrazů pro lidi se zrakovým postižením. Rozlišuji mezi jednosměrným vizuálním vjemem a více-směrovou interakcí poskytovanou navigačními a jinými informačními prvky v obraze. Navíc zdůrazňuji význam multidisciplinárního přístupu, který kombinuje design, technologie, psychologii, sociologii, … pro vytvoření komplexních a efektivních uživatelských zkušeností. Věřím, že se mi tak podařilo přispět k lepšímu porozumění dynamiky mezi různými aspekty designu, jejich aplikací v reálném světě a k vyjádření důležitosti prolínání vizuálního a interakčního designu.

Zdroje

  • [1] https://www.silenceplease.cz/designova-pripadova-studie-expozice-astronomickych-snimku-pro-zrakove-postizene/
  • [2] https://www.interaction-design.org/literature/article/what-is-interaction-design
  • https://www.moma.org/collection/terms/visualization-design
  • https://developer.android.com/develop/ui/views/haptics/haptics-principles
  • https://www.interhaptics.com/tech/what-is-haptics/
  • https://www.interhaptics.com/blog/2022/03/09/a-path-to-a-sustainable-haptics-design-process/
  • https://www.simplehaptics.se/files/SimpleHaptics_Oct3_spread.pdf
  • https://jaymartyabo.com/haptics
  • https://www.immersion.com/ja/the-haptic-stack-design-layer/